kerlek.blogg.se

Ryk

Kategori: Allmänt

Fråga: Min fråga är av mer allmän karaktär gällande andras rökning. Jag har själv väldigt svårt för odören och samtidigt flera vänner som har tillräckligt allvarlig astma för att få svåra direkta besvär bara av att passera en rökare på stan. Jag vill tro att de flesta rökare inte menar illa, men det verkar finnas många som inte alltid tänker sig för. Ett klassiskt exempel är de som ställer sig och röker vid entréer (speciellt vid sjukhus och dyl.) eller för den delen inuti en överfull busskur när det hällregnar.

Sedan finns det de som dessutom blir arga och tar illa upp om man försöker att vifta bort röken ur sitt ansikte.

Jag vet att många rökare känner att de blir inskränkta och närmast förföljda samt att de inte själva längre känner av hur mycket det faktiskt luktar (eller för den delen inser att det är hälsovådligt
också för omgivningen) men i min värld är det ingen självklarhet att man skall få förpesta andras omgivning utan vidare. Jag försöker att inte utsätta min omgivning för risker förenade med mina egna handlingar i största möjliga utsträckning. Är det inte rimligt att begära samma sak av rökare? Hur bemöter man bäst dem som inte tänker sig för utan att de skall känna sig för trängda och arga för att tänka efter?

Svar: Man kan alltid, med ett vänligt tonfall, säga till den rökare som man besväras av: ”ursäkta, kan du blåsa röken åt ett annat håll/ kan du gå ditåt, jag tål inte cigarrettrök” – vilket ju är sant även om man inte har astma. Det går bra att säga det i en busskur där rökning inte brukar tillåtas, utanför portar osv där rökare numera samlas (och ytterst sällan tar hand om sina fimpar som de tror går upp i rök, kanske) som om det vore en rättighet att sprida obehaglig lukt och dessutom skadlig sådan.

Att rökare känner sig kringrända och förföljda är sant men det är som det numera heter, deras problem. Andra behöver inte acceptera deras livsfarliga rökande. Numera vet alla hur otroligt skadligt det är att röka och att även passiv rökning är livsfarlig – det finns ingen anledning för icke-rökare att stå ut med detta.

Ja, ni som röker, det här låter strängt, och det är precis vad det ska vara; jag har själv ett långt arbetsliv som journalist i en på den tiden röktillåten miljö, och vet hur synnerligen äckligt och trist det är att utsättas för cigarrettrök som förstör ens hälsa och får ens kläder och hår att stinka rök trots att man själv inte röker.

Magdalena Ribbing

Kommentarer


Kommentera inlägget här: