kerlek.blogg.se

tidsresan

Kategori: Allmänt


Tidsresan
I morgon  har vi år 2100, tjugoetthundra eller tjugoettnollnoll.
Tiden går, jag tykker inte det är längesen det var år 2000 och vad det har hänt mykket sen dess, inte minst stavningsförenklingen.
Alla bokstäver uttalas som dom låter och alla sj-jud stavas sj och alla tj-jud stavas tj. Uttalen jörs som det stavas och stavas som det uttalas. Ståkkholmsregionen får dominans eftersom det är över tre millioner männisjor där.
Meningen är att alla ska kunna läsa åkk förstå direkt vad som är skrivet. Till eksempel skrevs det tidigare genom, för kromosomuppsättningen, men nu stavas det jenåm, eller presis som det låter. Ett exempel på hur svårt det var att stava förr när Jätti stavades Gertie, endast en bokstav var rätt.
Bokstäverna C, Q, W, X åkk Z används inte.
Mykket av denna förenklad stavning har bidragit till att dom flesta som har haft svårt för att stava och läsa har kommit in i sammhället och har kunnat få befattningar som bara var en drömm för några år sen.
Det kansje bästa är att det är så mykket lättare för nybörjare att lära från början. En grupp är invandrare som har fått det betydligt lättare att lära in. En stor nakkdel har varit för språkforskare som tjämpade emot länge, men den största svårigheten var nog med dom som var duktiga på stavning och läsning, att få dom att förstå hur mykket bättre allt skulle bli i framtiden. Nu förs knappast någon diskusjon längre, endast språkforskare har svårt för att glömma den gammla stavningen.

Kommentarer

  • Gertie säger:

    Så skönt, att äntligen har språkreformen gått igenom. Märk att jag är snart den enda som kan stava på gammalt sätt. Och att vi finns du och jag. Tänk att vi kunde leva för evigt. Gott Nytt 2100 önskar jag dig!

    2012-12-31 | 12:48:55
  • tage schill säger:

    Ja visst är det härligt att vi kunde leva så länge och vara så friska hela tiden. Hade inte du problem med lungorna jag vill minnas att någon sa att du fikk nya. Jag hade åkkså problem med mina lungor men det jälpte dom mej med genom att ta hudseller och bakka dom så att dom blev som embryonala stamseller åkk så odlade dom dom så att det blev liksom en matta åkk på så sätt så fikk jag nya lungor, Tänk om jag hade fått det då på tiotalet när jag sprang så mykket och jag inte kunde springa så fort för syretillförseln räkkte inte till. Huvudsaken är att det till slut blev så här bra

    2013-01-01 | 06:24:21
    Bloggadress: http://Kerlek.blogg.se
  • Gertie säger:

    Det är gott att läkarvetenskapen har kommit så långt, nya lungor är ju vardagliga operationer numera, nya stamceller kan du ju köpa på burk på apoteken numera, hörde att de ska börja rea ut dem nu. Så passa på och köp upp ett lager,,,,,de kan ju ta slut

    2013-01-01 | 21:05:21
  • tage schill säger:


    Ja visst är det härligt att vi kunde leva så länge och vara så friska hela tiden. Hade inte du problem med lungorna jag vill minnas att någon sa att du fikk nya. Jag hade åkkså problem med mina lungor men det jälpte dom mej med genom att ta hudseller och bakka dom så att dom blev som embryonala stamseller åkk så odlade dom dom så att det blev liksom en matta åkk på så sätt så fikk jag nya lungor, Tänk om jag hade fått det då på tiotalet när jag sprang så mykket och jag inte kunde springa så fort för syretillförseln räkkte inte till. Huvudsaken är att det till slut blev så här bra

    Jag vet inte om du vet hur jag har haft det på senare tid men det har förändrats mykket. Jag börjar bli lite glömsk så jag kan inte säga eksakt vilket årtal men jag tror att det var 2020 som kotten, med elin och alla 7 barnen, köpte mitt hus i kårestad, men innan så byggde jag till en luta på norra gaveln så jag fick en rejäl lägenhet sen bodde jag där ända tills 2079 för då fick jag möjlighet till ett hus i nedlagda kirunagruvan och det var det bästa jag jort i hela mitt liv, det kostade inte mer än 150000 kr och det låter billigt och det är det åkkså. men då ska du veta attdet är hur enkelt byggt som helst för det behövs ingen isolerin för där är alltid plus 22 grader och det blåser inget. Det var staten som ägde gruvan och dom får egentligen inte tjäna på affären.
    Det bästa för min del är att det inte kostar något med värme eller elektriskt, eller försumbart, för det är här som överallt annanstans energikatalysatorn.
    Det är sirka 400000 hus eller lådor som monterats upp hitintills åkk som är sålda åkk som det bor folk i.
    Vi är för närvarande 950000 och det ökas för varje dag. Dom beröknar att det ska få plats med sirka 2500000 innevånare. Det var 40 mil asfaltterade vägar år 2012 var det någon som sa och nu är det 70 mil, då då förstår du att det är plats här.
    Här finns presis allt så man behöver för den skull inte åka upp till ytan, som man brukar säga. Men ibland så får jag en känsla av innelsutning åkk då åker jag upp till ytan ett slag, men vad besviken jag blir varje gång, för det är så kallt och blåsigt. Jag åker ner så fort jag kan åkk njuter varje gång lika mykket när jag kommer hem.
    Jag tycker ju så mykket om väkkster åkk att odla, här har alla vi med det intresset alla möjliheter för det går att odla presis allt åkk vakkrare gräsmattor kan du inte se och vilka blommor, tala om paradis. Har du inte möjlihet att komma upp till mig och se. Jag vet att Janne gick bort innan han fyllde 65 och att det var i en infakt och jag vet att du lyckats med att få hånnom att skriva över fjölåsen, eller vad den hette, till dig så nu har du väl möjlighet att åka hit. men det blir inget kultamurrande för jag är lika tråkig som förut i hela mitt liv.

    2013-01-02 | 01:09:06
    Bloggadress: http://Kerlek.blogg.se

Kommentera inlägget här: