kerlek.blogg.se

Religioner

Kategori: Allmänt

Jag är född 1930 och minns mycket väl hur det var i min barndom och ungdom. 
Vi tillhörde och tillhör forfarande den evangelisk protestantiska kyrkan och man föds in i den och har inga möjligheter att ändra på det. Vi döps in i den religionen, vi var tvingade att gå och läsa för den religionen efter avslutad skolgång. Vi var tvungna att göra värnplikten och försvara landet från andra religoner om det så skulle behövas och vi var tvungna att gå in i döden om vi så behövdes. Andra länder hade liknande lagar som skyddade deras religösa tro. 
Jag minns i min barndom att jag fick följa med min mor in i kyrkan och sitta till vänster i dom bänkarna och till höger satt männen. 
Efter det att kvinnan fått barn så fick hon inte gå i kyrkan på flera månader för hon ansågs för oren, tänk hur tokigt det kan bli och längre tillbaka i tiden var det ännu värre. Allt var påtvingat för vi hade inget val för valet hade maktens herrar gjort åt oss. 
Nu är det mycket friare och man kan gå ur statskyrkan och välja den religion man vill och man kan också välja att inte tillhöra någon alls, men varför ska allt sådant ta så lång tid.
Usa har väl varit ett föregångsland på det viset för där har man så vitt jag vet alltid fått välja religion.
I dom flesta muslinska länder får man inte välja vilken religion man vill tillhöra utan är man född i ett sådan land då ska man tro på den religionen och inte nog med det om man försöker gå ur den så blir man straffad med döden. Kan något vara torkigare än så? inte vad jag vet. Kvinnorna får välja i viss utsträckning vilka kläder som dom ska bära, om jag fattat det rätt så fungerar det så att ju mer troende dom är ju mer ska dom dölja av sin kropp och det ska vara svart, en del föredrar att dölja hela kroppen och ha bara lite öppning för ögonen. En del verkar ha det så tråking i sin puppa att dom inte har något roligt alls annat är ätandet som har gjort dom så kraftiga att man skulle kunna uppfatta dom som om dom har fäst på sig enorma dynamitbälten och se ut som en levande bomb, för vilken vet med den klädslen så kan mycket väl en man gömma sig med en sprängladdning. Hur i hela världen kan sådan klädsel tillåtas, däremot om det skulle vara någon som är naken så blir den direkt inspärrad, Är inte sådant konstigt eller är det jag som är konstig.
Ge mig svaret 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: