kerlek.blogg.se

Samlevnad

Kategori: Allmänt

Varför har vi inte samlevnad på programmet i skolorna. Jag tycker att det är det vikktigaste ämnet så därför borde det börja undervisas i första årskursen.
Tänk bara om man väljer fel livspartner och då börja tänka på om vi passar ihop och upptäcker att det fattas mycket och ska börja söka något nytt. Har man kanske till och med skaffat barn och ordnat det med en trevlig livsmiljö om krin sig hur svårt blir det inte då för alla parter, inte minst för barnen om det nu finns det. 
Jag har lite erfarenhet eftersom jag har varit  med om två skilsmässor. För en gångs skull så var jag förståndig, jag bestämde mig för att inte blanda in någon ny i mittkänsloliv förrän jag var fri från tidigare partnern. Och närjag var fri att jag inte blandade in någon som var gift eller hade bestämt med någon
I mina äktenskap hade jag flera tillfällen att byta och som jag såg det då till en bättre parner.
Jag minns när en kompis till mig ville att vi skulle på på oleo och dansa och jag dansade med en tjej som jag kände, hon blev så glad att hon kramade  mig och kysste  mig mitt på munnen. och så vacker som hon var med fina kläder och den dämpade belysningen. Men då tänkte jag som så, får jag bejaka dessa känslor eller hur gör man. Då tänkte jag , vad händer om jag bejakar dom sköna känslorna och låter allt bli som det vill. Det var inte svårt att förstå att det skulle bli skilssmässa och uppbrott i allt och inte nog med det. Dom sköna förälskelsekänslorna skulle få mycket stryk vid skillsmässan och dom skulle skadas och troligast utplånas. Allt sådant och lite till skulle kunna ingå i samlevnadsundervisningen. Annars är det lätt till att man vill förnya sin förälsälse så snart man känner en viss avmattning.
Det kan vara lätt till att fastna för något så enkelt som att hen hade fina kläder, vacker hudfärg, dansade bra eller såg vacker ut.
Allt sådant har ju maginell betydelse i jämförelse med hur man tycker att kemin stämmer, eller hur man trivs tillsammans. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: